Naprawa turbosprężarek

CZYM JEST TURBOSPRĘŻARKA?

 

witkowicka_turbosprezarka_schematTurbosprężarka powstała w wyniku wieloletnich prac, jako kompromis pomiędzy zmniejszeniem wagi silnika i zużycia paliwa a zwiększeniem jego mocy motoru. Wykorzystując energię wydalanych spalin możliwe jest zwiększenie ciśnienia powietrza, które wpada do silnika.W skład mechanizmu turbosprężarki wchodzą dwa elementy zamontowane na jednej osi – turbina i sprężarka.

Nakierowane na turbinę gazy, napędzają wirnik sprężarki, przez co do cylindra większą ilość powietrza. Proces taki umożliwia większe spalanie paliwa w komorze, dzięki czemu moc silnika wzrasta.

 

 

 

 

 

 

USZKODZENIA I NAPRAWA TURBOSPRĘŻAREK

 

Uszkodzenie turbosprężarki może być spowodowane wieloma czynnikami :

 

  • niewychłodzenie silnika po użytkowaniu samochodu
  • ciała obce znajdujące się w zasysanym powietrzu lub wylatujące ze spalinami
  • nieprawidłowe, zanieczyszczone oleje silnikowe
  • nieprawidłowe ciśnienie oleju
  • niewystarczające smarowanie łożysk i przerwy w dostarczaniu oleju

 

Jak przebiega proces naprawy turbiny?

 

witkowicka_turbosprezarka_naprawaPodczas profesjonalnej naprawy turbosprężarki zachowuje się procedury zawarte w instrukcjach serwisowych dostarczonych przez  ich producentów, zwracając szczególną uwagę na elementy współpracujące.

Sam proces regeneracji turbosprężarki jest procesem wieloetapowym, jednak tylko dzięki dokładnej i precyzyjnej pracy jesteśmy w stanie uzyskać produkt o najwyższej jakości, nie ustępujący w niczym nowej turbiny.

 

 

 

 

Proces naprawy turbosprężarki składa się więc z następujących kroków:

 

  1. Demontaż dostarczonego podzespołu na części składowe
  2. Mycie ciśnieniowe.
    Na tym etapie części turbosprężarki są dokładnie oczyszczane w myjce ciśnieniowej przy użyciu specjalistycznych chemikali. Po dokonaniu procesu oczyszczania możliwe jest dokonanie pomiarów, pozwalających określić sposób regeneracji.
  3. Analiza uszkodzeń.
    Części poddawane są pomiarom i analizie zużycia, a następnie porównywane ze specyfiką określoną przez producenta. Efektem tego procesu jest dokładne sprofilowanie regeneracji sprzętu, a także eliminacja negatywnych czynników mogących zakłócić pracę turbosprężarki w przyszłości.
  4. Obróbka powierzchniowa.
    W jej trakcie elementy żeliwne piaskowane są grubym ścierniwem, a do  części aluminiowe i ze stali wysokoniklowych używa się szklanych mikrokulek.
    W tym miejscu z podzespołów usunięto w dużej mierze usterki wynikające z eksploatacji, przez co ich funkcjonalność przez długi czas pozostanie na wysokim poziomie.
  5. Mycie w myjce ultradźwiękowej
    Zabrudzenie, które nie było możliwe do usunięcia w tradycyjny sposób, poddawane jest obróbce za pomocą myki ultradźwiękowej. Możliwe jest przez to dotarcie do wszystkich szczelin i otworów. Podczas kawitacji, czyli generowaniu fal ciśnieniowych o bardzo wysokiej częstotliwości  ogromne ilości małych pęcherzyków implodują na powierzchni czyszczonego przedmiotu. Usuwane są wówczas resztki olejów, nagarów i innych.
  6. Wyważanie
    Najbardziej kluczowy element renowacji. Dlaczego jest to takie ważne? Współczesne turbosprężarki potrafią osiągać bardzo wysokie prędkości, więc nawet najmniejszy błąd podczas wyważania może spowodować niebezpieczną usterkę.
  7. Montaż turbosprężarki
    Po dokładnym wyczyszczeniu i wyważeniu turbosprężarka składana jest w całość. Podczas tego kroku ważne jest, aby nie powstały żadne skazy , które w przyszłości mogłyby skutkować awaryjnością turbiny lub skróceniem jej żywotności.
  8. Kontrola i regulacja ciśnienia doładowania

Po wykonaniu całej procedury, turbosprężarka jest dokładne sprawdzana, w celu kontroli i porównaniu ze standardami.  Pozwala zwrócić Klientowi produkt o wysokiej jakości.

 

 

BEZPIECZNA EKSPLOATACJA

 

Mechanizm turbosprężarki jest bardzo prosty w swojej budowie, ale także niezwykle precyzyjnym, dlatego, nie dbając o niego odpowiednio, można narazić go na wiele uszkodzeń.

witkowicka_turbosprezarka_schemat21Ekstremalnie warunki, takie jak bardzo wysokie temperatury przepływających paliw, w silnikach spalinowych (dochodzących do 900°C) czy prędkości dochodzące do prędkości 200 000 obr./min wymagają specjalnego traktowania, zwłaszcza w obrębie stosowania odpowiednich olejów silnikowych.

 

 

 

 

 

 

JAK DBAĆ O TURBOSPRĘŻARKĘ

 

Odpowiednia ochrona silnika, a co za tym idzie turbosprężarki wymaga zwrócenia uwagi na czynniki szczególnie niekorzystne :

  • zanieczyszczenia oleju, co skutecznie utrudnia jego przepływ, uszkadzając  łożysko i czopy wałka
  • niedostateczna ilości oleju. Zbyt niski poziom smaru to w konsekwencji uszkodzenie łożysk, utrata szczelności, a także pęknięciem wałka
  • obecność ciał obcych w zasysanym powietrzu, co spowodować może pęknięcie łopatek koła, niewyważenia układu wirującego, a w końcu awarii pierścieni uszczelniających i nieprawidłowości w działaniu całego urządzenia.

Aby uniknąć tego problemu warto stosować dobry syntetyczny olej silnikowy , który przeznaczony jest do samochodów z turbodoładowaniem.

 

SAM NIE NAPRAWIAJ – JEDŹ DO WYKWALIFIKOWANEGO SERWISU

 

witkowicka_turbosprezarka_naprawa_1

Turbosprężarka nie jest elementem, który można dowolnie zamontowywać lub zdemontować w przypadku usterki! Jest istotnym elementem silnika, dlatego tak ważna jest jego okresowa kontrola.

Co więcej, każde „turbo” konstruowane jest specyficznie dla danego silnika, gdzie brane są pod uwagę różne czynniki

  • jak pojemność silnika
  • moc silnika
  • obciążenie pojazdu
  • zastosowanie pojazdu

 

Z tego powodu nigdy nie wolno na własną rękę montować turbosprężarki z innego samochodu, a ten rodzaj naprawy pozostawić specjalistom z serwisu. Z podobnego powodu, nie powinno się samodzielnie naprawiać turbiny, mimo jej względnie prostej budowy.

Istnieje grupa osób, która chcąc podnieść osiągi swojego samochodu, „podkręca” stopień doładowania turbosprężarki. Jest to działanie niekorzystne i niebezpieczne!

 

FABRYCZNE PARAMETRY NAJLEPIEJ DOBRANE

 

Zbyt duże ciśnienie doładowanie powoduje znaczny wzrost temperatury silnika, uszkodzenie tłoków i zużycie powierzchni panewek. Silniki samochodów posiadają turbosprężarki z różnych powodów np. zmniejszenie ilości zużycia paliwa, zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Zawsze jednak parametry oryginalnie są dobrane w ten sposób, aby  silnik działał w sposób optymalny.

Wszystkie elementy turbosprężarki powinny być naprawiane i montowane w wykfalifikowanym  serwisie. Samodzielna naprawa to nie tylko utrata gwarancji, ale przede wszystkim niebezpieczne ryzyko awarii. W firmie, w której zatrudnieni są specjaliści usługa wykonana zostanie szybko i bezproblemowo. Zadaniem każdego kierowcy jest obserwacja samochodu oraz ewentualnych awarii.

 

CO ROBIĆ GDY ZAUWAŻYSZ AWARIĘ

 

Gdy zauważysz wyciek oleju, dziwne drgania lub odgłosy zaprzestaj korzystania z samochodu. Naprawa na tym etapie jest znacznie tańsza i szybsza, niż taka, gdy uszkodzone zostały podzespoły w silniku.  Okresowy kontakt z serwisem zapewnia także długą żywotność turbosprężarki, gdyż dzięki regeneracji może ona służyć kierowcy bez przeszkód przez długie lata.

Wbrew niektórym opinią turbosprężarka nie jest najbardziej awaryjnym elementem silnika.  Często będąc w doskonałym stanie jest demontowana i zamieniana na inną, a mimo to problem nie zostaje rozwiązany. Naraża to na niepotrzebne koszta i stres kierowcę.  Przed kolejną wymianą warto zastanowić się więc czy powodem problemów z silnikiem nie jest inny podzespół np. filtr wylotu powietrza czy poodkręcane śruby.

 

KILKA PROSTYCH ZASAD

 

Warto przede wszystkim pamiętać o prostych zasadach codziennego używania samochodu z turbodoładowaniem:

  •  po uruchomieniu silnika przez chwilę (ok. 30 sekund) rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej dotarł do każdego elementu
  • nie gasić nagle rozpędzonego do wysokich obrotów silnika
  • przed zakończeniem pracy silnika, szczególnie po długiej i dynamicznej jeździe należy przez kilkanaście sekund wyhamować turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym

Menu

Promocje

– zbieżność przodu
– pomiar zbieżności kół tylnich
– pomiar kąta pochylenia kół przednich
– pomiar kąta pochylenia kół tylnich
– pomiar nierównoległości osi
– pomiar odchylenia geometrycznej osi jazdy
– raport z wyników pomiarów

więcej

copyrights witkowicka54.pl 2011 -2016 | Projekt i wykonanie: Aktynova - sklepy Shoper, pozycjonowanie stron, strony RWD Kraków