CZYM JEST TURBOSPRĘŻARKA
Turbosprężarka powstała w wyniku wieloletnich prac, jako kompromis pomiędzy zmniejszeniem wagi silnika i zużycia paliwa a zwiększeniem jego mocy motoru. Wykorzystując energię wydalanych spalin możliwe jest zwiększenie ciśnienia powietrza, które wpada do silnika.W skład mechanizmu turbosprężarki wchodzą dwa elementy zamontowane na jednej osi – turbina i sprężarka.
Nakierowane na turbinę gazy, napędzają wirnik sprężarki, przez co do cylindra większą ilość powietrza. Proces taki umożliwia większe spalanie paliwa w komorze, dzięki czemu moc silnika wzrasta.
Gdy pojawi się problem z turbosprężarką
USZKODZENIA I NAPRAWA TURBOSPRĘŻAREK
USZKODZENIE TURBOSPRĘŻARKI MOŻE BYĆ SPOWODOWANE WIELOMA CZYNNIKAMI :
- niewychłodzenie silnika po użytkowaniu samochodu
- ciała obce znajdujące się w zasysanym powietrzu lub wylatujące ze spalinami
- nieprawidłowe, zanieczyszczone oleje silnikowe
- nieprawidłowe ciśnienie oleju
- niewystarczające smarowanie łożysk i przerwy w dostarczaniu oleju
JAK PRZEBIEGA PROCES NAPRAWY TURBINY?
Podczas profesjonalnej naprawy turbosprężarki zachowuje się procedury zawarte w instrukcjach serwisowych dostarczonych przez ich producentów, zwracając szczególną uwagę na elementy współpracujące.
Sam proces regeneracji turbosprężarki jest procesem wieloetapowym, jednak tylko dzięki dokładnej i precyzyjnej pracy jesteśmy w stanie uzyskać produkt o najwyższej jakości, nie ustępujący w niczym nowej turbiny.
PROCES NAPRAWY TURBOSPRĘŻARKI SKŁADA SIĘ WIĘC Z NASTĘPUJĄCYCH KROKÓW:
- Demontaż dostarczonego podzespołu na części składowe
- Mycie ciśnieniowe.
Na tym etapie części turbosprężarki są dokładnie oczyszczane w myjce ciśnieniowej przy użyciu specjalistycznych chemikali. Po dokonaniu procesu oczyszczania możliwe jest dokonanie pomiarów, pozwalających określić sposób regeneracji. - Analiza uszkodzeń.
Części poddawane są pomiarom i analizie zużycia, a następnie porównywane ze specyfiką określoną przez producenta. Efektem tego procesu jest dokładne sprofilowanie regeneracji sprzętu, a także eliminacja negatywnych czynników mogących zakłócić pracę turbosprężarki w przyszłości. - Obróbka powierzchniowa.
W jej trakcie elementy żeliwne piaskowane są grubym ścierniwem, a do części aluminiowe i ze stali wysokoniklowych używa się szklanych mikrokulek.
W tym miejscu z podzespołów usunięto w dużej mierze usterki wynikające z eksploatacji, przez co ich funkcjonalność przez długi czas pozostanie na wysokim poziomie. - Mycie w myjce ultradźwiękowej
Zabrudzenie, które nie było możliwe do usunięcia w tradycyjny sposób, poddawane jest obróbce za pomocą myki ultradźwiękowej. Możliwe jest przez to dotarcie do wszystkich szczelin i otworów. Podczas kawitacji, czyli generowaniu fal ciśnieniowych o bardzo wysokiej częstotliwości ogromne ilości małych pęcherzyków implodują na powierzchni czyszczonego przedmiotu. Usuwane są wówczas resztki olejów, nagarów i innych. - Wyważanie
Najbardziej kluczowy element renowacji. Dlaczego jest to takie ważne? Współczesne turbosprężarki potrafią osiągać bardzo wysokie prędkości, więc nawet najmniejszy błąd podczas wyważania może spowodować niebezpieczną usterkę. - Montaż turbosprężarki
Po dokładnym wyczyszczeniu i wyważeniu turbosprężarka składana jest w całość. Podczas tego kroku ważne jest, aby nie powstały żadne skazy , które w przyszłości mogłyby skutkować awaryjnością turbiny lub skróceniem jej żywotności. - Kontrola i regulacja ciśnienia doładowania
Po wykonaniu całej procedury, turbosprężarka jest dokładne sprawdzana, w celu kontroli i porównaniu ze standardami. Pozwala zwrócić Klientowi produkt o wysokiej jakości.
Jak jeździć aby nie uszkodzić turbiny
BEZPIECZNA EKSPLOATACJA TURBOSPRĘŻARKI
Mechanizm turbosprężarki jest bardzo prosty w swojej budowie, ale także niezwykle precyzyjnym, dlatego, nie dbając o niego odpowiednio, można narazić go na wiele uszkodzeń.
Ekstremalnie warunki, takie jak bardzo wysokie temperatury przepływających paliw, w silnikach spalinowych (dochodzących do 900°C) czy prędkości dochodzące do prędkości 200 000 obr./min wymagają specjalnego traktowania, zwłaszcza w obrębie stosowania odpowiednich olejów silnikowych.
JAK DBAĆ O TURBOSPRĘŻARKĘ
Odpowiednia ochrona silnika, a co za tym idzie turbosprężarki wymaga zwrócenia uwagi na czynniki szczególnie niekorzystne :
- zanieczyszczenia oleju, co skutecznie utrudnia jego przepływ, uszkadzając łożysko i czopy wałka
- niedostateczna ilości oleju. Zbyt niski poziom smaru to w konsekwencji uszkodzenie łożysk, utrata szczelności, a także pęknięciem wałka
- obecność ciał obcych w zasysanym powietrzu, co spowodować może pęknięcie łopatek koła, niewyważenia układu wirującego, a w końcu awarii pierścieni uszczelniających i nieprawidłowości w działaniu całego urządzenia.
Aby uniknąć tego problemu warto stosować dobry syntetyczny olej silnikowy , który przeznaczony jest do samochodów z turbodoładowaniem.
SAM NIE NAPRAWIAJ – JEDŹ DO WYKWALIFIKOWANEGO SERWISU
Turbosprężarka nie jest elementem, który można dowolnie zamontowywać lub zdemontować w przypadku usterki! Jest istotnym elementem silnika, dlatego tak ważna jest jego okresowa kontrola.
Co więcej, każde „turbo” konstruowane jest specyficznie dla danego silnika, gdzie brane są pod uwagę różne czynniki
- jak pojemność silnika
- moc silnika
- obciążenie pojazdu
- zastosowanie pojazdu
Z tego powodu nigdy nie wolno na własną rękę montować turbosprężarki z innego samochodu, a ten rodzaj naprawy pozostawić specjalistom z serwisu. Z podobnego powodu, nie powinno się samodzielnie naprawiać turbiny, mimo jej względnie prostej budowy.
Istnieje grupa osób, która chcąc podnieść osiągi swojego samochodu, „podkręca” stopień doładowania turbosprężarki. Jest to działanie niekorzystne i niebezpieczne!
FABRYCZNE PARAMETRY NAJLEPIEJ DOBRANE
Zbyt duże ciśnienie doładowanie powoduje znaczny wzrost temperatury silnika, uszkodzenie tłoków i zużycie powierzchni panewek. Silniki samochodów posiadają turbosprężarki z różnych powodów np. zmniejszenie ilości zużycia paliwa, zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Zawsze jednak parametry oryginalnie są dobrane w ten sposób, aby silnik działał w sposób optymalny.
Wszystkie elementy turbosprężarki powinny być naprawiane i montowane w wykfalifikowanym serwisie. Samodzielna naprawa to nie tylko utrata gwarancji, ale przede wszystkim niebezpieczne ryzyko awarii. W firmie, w której zatrudnieni są specjaliści usługa wykonana zostanie szybko i bezproblemowo. Zadaniem każdego kierowcy jest obserwacja samochodu oraz ewentualnych awarii.
CO ROBIĆ GDY ZAUWAŻYSZ AWARIĘ
Gdy zauważysz wyciek oleju, dziwne drgania lub odgłosy zaprzestaj korzystania z samochodu. Naprawa na tym etapie jest znacznie tańsza i szybsza, niż taka, gdy uszkodzone zostały podzespoły w silniku. Okresowy kontakt z serwisem zapewnia także długą żywotność turbosprężarki, gdyż dzięki regeneracji może ona służyć kierowcy bez przeszkód przez długie lata.
Wbrew niektórym opinią turbosprężarka nie jest najbardziej awaryjnym elementem silnika. Często będąc w doskonałym stanie jest demontowana i zamieniana na inną, a mimo to problem nie zostaje rozwiązany. Naraża to na niepotrzebne koszta i stres kierowcę. Przed kolejną wymianą warto zastanowić się więc czy powodem problemów z silnikiem nie jest inny podzespół np. filtr wylotu powietrza czy poodkręcane śruby.
KILKA PROSTYCH ZASAD
Warto przede wszystkim pamiętać o prostych zasadach codziennego używania samochodu z turbodoładowaniem:
- po uruchomieniu silnika przez chwilę (ok. 30 sekund) rozgrzać go na biegu jałowym, aby olej dotarł do każdego elementu
- nie gasić nagle rozpędzonego do wysokich obrotów silnika
- przed zakończeniem pracy silnika, szczególnie po długiej i dynamicznej jeździe należy przez kilkanaście sekund wyhamować turbiny pozostawiając silnik na biegu jałowym